<<حمید سعیدی>>، مدیرعامل GLX اعلام کرده که این شرکت می خواهد تا سال ۱۴۰۰، سهم خود از بازار ایران را به ۲۰ درصد برساند. این در حالیست که بر اساس آماری که از سوی انجمن واردکنندگان موبایل منتشر شده، سهم GLX در ۷ ماه ابتدای امسال ۱.۹۳ درصد از کل بازار موبایل بوده و در این بازه زمانی، ۱۳۴ هزار موبایل این شرکت روشن شده اند.اما پرسش مهم اینجاست که آیا GLX می تواند در عرض ۲ سال، با رشدی منطقی سهم خود را به ۲۰ درصد برساند؟
مدیرعامل GLX در گفتگویی که با روابط عمومی وزارت ارتباطات داشته، اعلام کرده که یکی از معضل های فرهنگی استفاده از کالا و گوشی ایرانی، این است که مردم استفاده از این محصولات را کسر شان و شخصیت خود می دانند، حتی اگر کیفیت مناسبی داشته باشد. او همچنین در رابطه با این مسئله که چند درصد از این موبایل ها ایرانی هستند گفته است:<<در برخی موارد تولید قطعه داخلی صرفه اقتصادی نداشته اما آن را تولید کردیم و هم اکنون نیز ۳۰ درصد گوشی های هوشمند جی ال ایکس از قطعات داخلی استفاده می شود.>>
مدیرعامل GLX همچنین اعلام کرده است که <<شاهین دو>> ۲۶ آذر ماه، با قیمت ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان و در نمایشگاه تلکام رونمایی خواهد شد: <<یکگوشی خارجی با برند معروف با همین ویژگی ها دو برابر قیمت این گوشی فروخته می شود.>>
اما آیا همه این موارد باعث می شود تا یک رشد طبیعی ۱۰ برابری در عرض ۲ سال برای این شرکت رقم بخورد یا اتفاقات دیگری هم در جریان است؟
چند روز پیش، <<رضا قربانی>>، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، رئیس کمیسیون تنظیم بازار در این انجمن و مدیرعامل شرکت <<ایرانیان قائم همراه>> که موبایل هایی ایرانی تحت برند <
به گفته او، این احتمال به شکل جدی وجود دارد که تعرفه واردات موبایل در سال ۹۹، با هدف حمایت از موبایل تولید ایران افزایش پیدا کند: <<جلساتی در همین رابطه در حال برگزاری است که یا تصمیمی درباره تغییر تعرفه واردات تلفن همراه و یا تصمیمی برای پلکانی شدن تعرفه گرفته شود. برای مثال سقف خاصی در نظر گرفته شود و تعرفه آن بخش تغییر کند.>>
حالا مدیرعامل GLX پیش بینی کرده است که این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد از بازار موبایل ایران دست پیدا می کند. بر اساس آماری که انجمن واردکنندگان موبایل به تازگی منتشر کرده است، سهم مصرف برند GLX از سوی کاربر ایرانی، در ۷ ماه ابتدای امسال ۱.۹۳ درصد بوده و ۱۳۴ هزار موبایل GLX در این بازه زمانی روشن شده اند.
کافه بازار هم در گزارشی که از بهار ۹۸ منتشر کرد،
با این شرایط چگونه ممکن است در عرض ۲ سال، یک شرکت از سهم کمتر از ۲ درصد به سهمی ۲۰ درصدی برسد؟ چند سناریو و احتمال مطرح است.
اولین سناریو، احتمالاً حمایت از طریق افزایش تعرفه واردات موبایل است. این مسئله البته برخلاف آنچه دولت مردان فکر می کنند، احتمالاً باعث نخواهد شد تا کاربران دست از برندهایی که به آن ها وفادار هستند، بکشند؛ حتی اگر مجبور شوند هزینه بیشتری برای آن ها پرداخت کنند.
دومین سناریو، بستن راه ورود موبایل های غیر هوشمند به ایران است. شرکت GLX پیش از این تجربه ساخت موبایل های ساده را داشته است. از طرف دیگر
سومین سناریو، بودجه ای ۲۰۰ میلیارد تومانی است که وزیر ارتباطات هم قبلاً درباره اش صحبت کرده است. اگرچه هنوز همه چیز در حد یک طرح است اما این احتمال وجود دارد که اپراتورهای موبایل این بودجه را دریافت کرده و گوشی های ایرانی را توسط باندل سیم کارت و موبایل، به کاربر به شکل اقساطی بفروشند. در شرایط اقتصادی فعلی (مخصوصاً اگر تعرفه واردات موبایل هم افزایش پیدا کند)، قطعاً خرید اقساطی برای بخشی از جامعه جذاب خواهد بود.
احتمالاً سناریویی که می تواند سهم GLX را به شدت افزایش دهد، جلوگیری از ورود موبایل های ساده و غیرهوشمند به بازار ایران است.
شرکت GLX تنها تولیدکننده موبایل در ایران نیست اما مشخصاً معروف ترین آنهاست. در تابستان، وزیر ارتباطات با انتشار یک سلفی از خود در آینه، از کاربران درخواست کرد تا انتظارات خود از گوشی باکیفیت ایرانی را برایش بنویسند. همان پست در عرض چند روز به بیشتر از ۱۵ هزار کامنت رسید.
دیجیاتو در همان زمان با همکاری واکاویک که یک سرویس پردازش متن است،نظرات کاربران را تحلیل کرد. گرایش احساسی کاربران نسبت به گوشی GLX، تنها ۲۰ درصد مثبت بود و از طرفی ۵۱ درصد افراد نیز گرایش احساسی منفی به این موبایل داشتند.
منبع:
آپدیت جدید «آی او اس» شارژ آیفون را تمام می کند
یک گوشی تاشوی دیگر در راه است!
گوشی دو نمایشگره ۵۲۹ دلاری به بازار آمد
گوشیهای تاشو به درد نمیخورند!
موبایل ,glx ,درصد ,کرده ,های ,۲۰ ,موبایل های ,۲۰ درصد ,glx در ,از این ,است که ,بازار موبایل ایران ,تعرفه واردات موبایل ,درصد بازار موبایل ,انجمن واردکنندگان موبایل
درباره این سایت